Week 5 & 6: De eerste vakantie - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van wieskuijpers - WaarBenJij.nu Week 5 & 6: De eerste vakantie - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van wieskuijpers - WaarBenJij.nu

Week 5 & 6: De eerste vakantie

Door: Wies Kuijpers

05 April 2020 | Taiwan, Taipei

Ook deze afgelopen 2 weken waren weer zeker niet zonder de benodigde avonturen, zullen we maar zeggen. Vorige week zaterdag (28 maart) voelde een van mijn kamergenoten zich heel erg slecht, hij moest overgeven en had veel buikpijn en hoofpijn. Na overleg met de opzichter van onze dormitory hadden we een ambulance laten komen. Nadat deze is gekomen werd ook de temperatuur van alle kamergenoten gecontroleerd i.v.m. het virus. Mijn kamergenoot had geen koorts alleen ik en Leon hadden beide een lichte verhoging, daarom moesten wij allemaal mee naar het ziekenhuis ter controle op het virus. Omdat ze hier nogal alert zijn op het virus werden wij met 2 ambulances (3 personen in iedere ambulance) met loeiende sirenes naar het ziekenhuis gebracht. Nadat opnieuw onze temperatuur werd opgemeten bleek deze daar wel in orde te zijn. Toch werden er toch even foto’s gemaakt ter controle. Nadat hier bevestigd was dat niemand van ons corona had en nadat mijn kamergenoot wat medicijnen had gekregen tegen de buikpijn en hoofdpijn mochten we, na een hele middag in het ziekenhuis wachten, weer naar huis. Ook de rekening van het ziekenhuis moesten we daar ter plekke betalen, alles bij elkaar opgeteld ongeveer 1400 Taiwanese dollar (omgerekend ongeveer 40 euro). Dit was voor ons ritje in de ambulance, de registratie, de x-ray foto’s en de controle. Nu moeten we alleen wel voor de komende 2 weken 2x per dag onze temperatuur doorgeven aan school die dit weer moet doorgeven aan de overheid. Verder is gelukkig iedereen gezond en dat is toch het belangrijkste.

Afgelopen week was hier van donderdag tot en met maandag het Tomb Sweeping Festival. Dit is een nationale vakantie waarin iedereen naar huis gaat om hier samen met zijn familie te bidden voor hun voorouders en het graf van hun voorouders schoon te maken. Voor ons was dit dus eigenlijk een mini-vakantie. Voor deze minivakantie hadden we in eerste instantie een reis naar het Sun Moon lake gepland, maar na de situatie met het ziekenhuis en na overleg met school hebben we deze verplaatst naar een andere keer. In plaats daarvan hebben we het lekker rustig aan gedaan en zijn we Taipei een beetje gaan verkennen.

We zijn onze minivakantie begonnen met een bezoek aan het grand hotel. Het grand hotel was het eerste 5 sterren hotel in Taiwan (1952) en is met een hoogte van 87 meter een van de hoogste klassieke Chinese gebouwen ter wereld. Na ons bezoek zijn we achter het grand hotel nog omhoog gelopen naar een mooi uitzichtpunt waar je een mooi uitzicht had over de stad.

De 2e dag zijn we naar het de Chiang Kai-shek shrine geweest. Dit is een nationaal monument ter nagedachtenis van Chiang Kai-shek, voormalig president van de Republiek China (Taiwan). De trap van het monument heeft 89 treden en deze staan voor de 89 jarige leeftijd waarop Chiang Kai-shek is overleden. In het monument staat een brons beeld welke 6.3 meter hoog is en in totaal 21.25 ton weegt. Dit monument is echt heel bijzonder om te zien en je kan de grote van de gebouwen echt niet behappen.

De 3e dag zijn we naar het het National Taiwanese Museum, het 2/28 peace park een naar pier 5 geweest. Na pier 5 hebben we nog een mooie fietstocht gemaakt langs het water af met een mooi uitzicht op de stad waarna we de volgende dag onze minivakantie hadden afgesloten met een bezoek aan het National palace museum.

De situatie rondom het coronavirus is nog steeds stabiel. We mochten de afgelopen weken gewoon naar school en alles gaat nog gewoon door. Wel hebben we bij alle lessen al getest met online lesgeven voor het geval dat de universiteit straks op slot gaat. Bij veel bezienswaardigheden moet je eerst door een temperatuur controle heen, daarna worden je handen ontsmet en daarna moet je nog je persoonlijke gegevens achter laten voordat je naar binnen mag. Bij sommige moet je jezelf ook weer uitschrijven voordat je gaat zodat ze precies weten wie er wanneer was.

Mijn andere blog waar de foto’s wat duidelijker te zien zijn. Voor alsnog zijn beide blogs identiek aan elkaar: https://www.polarsteps.com/WiesKuijpers2

• 07 April 2020 - 12:42

Wilhelmien:

Hoi Wies

Allereerst toch gecondoleerd met het overlijden van jouw opa. je wist al toen je ging dat je hem niet meer terug zou zien, bewaar de fijne herinneringen in je hart!

Fijn dat het allemaal met een "sisser" afgelopen is, wel een spectaken ze, en maar heel goed !! dat ze Goed voor jullie zorgen!! En dat allemaal voor 40 euro...daar kunnen ze bij ons nog veel van leren in de gezondheidszorg (smiley)

Dankjewel voor je mooie verslag weer, houd het gezond!!! Das het aller aller aller belangrijkste!

groetjes
    tante Wilhelmien